دیابت، بسته به سن شروع، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد

براساس نتایج حاصل از یک مطالعه طولی کوهورت که در JAMA منتشر شده است، به نظر می رسد شروع دیابت نوع 2 در سنین پایین تر نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به زوال عقل داشته باشد.

به گفته یArchana Singh-Manoux ، محقق اصلی که تیم اپیدمیولوژی پیری و بیماری های نورودژنراتیو را در دانشگاه پاریس هدایت می کند،تحقیقات قبلی نشان داده است که دیابت یک عامل خطر برای ابتلا به زوال عقل فقط در سنین بالا - 65 سال به بالا- است.

دکتر Singh-Manoux، گفت: ما از نتیجه گیری مطالعات پیشین متعجب شدیم و می خواستیم تأثیر واقعی دیابت را بر زوال عقل بدانیم، چرا که شیوع دیابت افزایش یافته است و افراد در سن پایین تری به دیابت مبتلا می شوند و از سوی دیگر با افزایش امید به زندگی، تعداد بیشتری از افراد از جمله مبتلایان به دیابت، به سن پیری می رسند.

محققان داده های بیش از 10 هزار نفر از ساکنان انگلستان را که شش معاینه بالینی بین سالهای 1991 و 2016 داشتند و سوابق الکترونیکی سلامت آنها حداقل تا مارس 2019 در دسترس بود را تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان در فاصله ی سالهای 1985 و 1988 بین 35 تا 55 سال سن داشتند و 67.3٪ آنها مرد بودند.

دکتر Singh-Manoux و همکارانش، 1710 مورد دیابت و 639 مورد زوال عقل را طی پیگیری متوسط 31.7 سال در میان این افراد یافتند. میزان زوال عقل به ازای هر 1000 نفر- سال، در بین افرادی که در 70 سالگی به دیابت مبتلا نشده بودند، 8.9 مورد گزارش شد. برای افرادی که از 65 تا 70 سالگی به دیابت مبتلا شده بودند، میزان زوال عقل به ازای هر 1000 نفر- سال 10 مورد بود، در بین افرادی که بین 6 تا 10 سال قبل از رسیدن به سن 70 سالگی به دیابت مبتلا شده بودند، به ازای هر 1000 نفر- سال 13 مورد و در میان افرادی که دیابت آنها بیش از 10 سال زودتر از 70 سالگی شروع شده بود، این آمار 18.3 مورد بود.

در یک تحلیل چند متغیری تنظیم شده، در مقایسه با شرکت کنندگانی که در سن 70 سالگی دیابت نداشتند، نسبت مخاطره(hazard ratio)برای زوال عقل در بین شرکت کنندگان مبتلا به دیابت که بیش از 10 سال زودتر به دیابت مبتلا شده بودند بیش از 2 برابر بود(2.12). برای مبتلایان به دیابت که 6 تا 10 سال زودتر به این بیماری مبتلا شده بودند 1.49 وبرای کسانی که دیابت آنها 5 سال زودتر یا کمتر از 5 سال قبل از 70 سالگی شروع شده بود، 1.11 بود. محققان دریافتند که نسبت خطر برای ابتلا به  زوال عقل در سن 70 سالگی، به ازای هر 5 سال شروع زودتر دیابت نوع 2 ، پس از تنظیم نتایج بر اساس فاکتورهای اجتماعی-جمعیتی، رفتارهای سلامتی و معیارهای مرتبط با سلامت، 1.24 برابر افزایش می یابد.

دکتر سینگ-مانو گفت: این یافته ها تعجب آور نیست زیرا مشخص شده است که شروع دیابت در سن جوانی با خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر زودرس مرتبط است. هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم این امر در مورد نتایج عصب شناختی صدق نکند. بنابراین یکی از دلایل ارتباط دیابت با زوال عقل ممکن است، تأثیر دیابت بر اختلال جریان خون در مغز باشد. با این حال، بیشتر تحقیقات در مورد زوال عقل بر روی افراد مسن انجام می شود، و سن شروع دیابت در این افراد مشخص نبوده است.

دکتر سینگ مانوکس به سایر علل بالقوه ی دیگر هم اشاره کرده و گفت: انسولین در عملکرد مغز نقش دارد و دیابت ممکن است مانع انجام کار آن شود. در عین حال درمان دیابت می‌تواند باعث بروز دوره‌های مکرری از افت قند خون شود که در طولانی مدت به مغز آسیب می‌رساند. به گفته سینگ-مانوکس، این مطالعه بُعد دیگری را به اهمیت پیشگیری از دیابت اضافه نمود.

منبع:

https://www.healio.com/news/primary-care/20210427/diabetes-depending-on-age-of-onset-may-raise-risk-for-dementia